A biztonságos és "önjáró" megtakarítási megoldásokat szeretik a magyarok

Készpénz, bankbetét, életbiztosítás: ezekben az eszközökben tartják a pénzüket a megtakarítással rendelkező, internetező magyarok, de nagyot nőtt az állampapírok népszerűsége is. Az NN Biztosító augusztusi kutatása szerint emellett többségében nagy ívben kerüljük a kockázatot, és mivel kényelmesek is vagyunk, ha a pénzügyeinkről van szó, nagyra értékeljük azokat a megtakarítási megoldásokat, amelyekhez nem kell menet közben hozzányúlni. Ennek ellenére is kevesen ismerik például a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások esetében elérhető, az ezeket az előnyöket kínáló céldátum eszközalapokat, pedig már rövid bemutatás után is minden ötödik megkérdezett szimpatizál ezzel a lehetőséggel.

Továbbra is a készpénz vezet a befektetési formák között azoknál a 24 és 59 év közötti magyar internetezőknél, akik hat hónapi nettó jövedelmüket meghaladó megtakarítással rendelkeznek - derül ki az NN Biztosító megtakarítási szokásokat vizsgáló felméréséből.* A két évvel ezelőtti adatokkal** összevetésben az is látható, hogy a bankók még jobban vezetnek, mint 2017-ben: akkoriban a megkérdezettek 37, jelenleg már 41 százaléka tartotta így a spórolt pénzét. Ennél nagyobb változás csak az állampapíroknál tapasztalható: a korábbi 15 helyett 21 százalék mondta, hogy befektetett ilyen eszközökbe. A fő megtakarítási célok továbbra is a vésztartalékképzés és a saját otthon: két év alatt 34-ről 42 százalékra nőtt azok aránya, akik lakásvásárlására vagy felújítására gyűjtenek.

Ezen rövidebb távú tervek mellett azonban továbbra is fontos célként jelenik meg a nyugdíj-előtakarékosság. Ezeket a megtakarításokat elsősorban a jelenlegi életszínvonal megtartása ösztönzi, hogy ne kelljen másokra támaszkodnunk időskorunkban, valamint hogy kisebb-nagyobb kiadások is beleférjenek majd a mindennapokba.

"Magyarországon még csak ötödannyit teszünk félre nyugdíjbiztosításra és életbiztosításra, mint az EU átlagában, de már itthon is elindult egy abszolút pozitív szemléletváltás: a többség már leginkább azért takarékoskodik, hogy jó dolgokat élhessen át nyugdíjas éveiben, a puszta megélhetésen túl élvezni szeretnénk a munka utáni éveket. Főként igaz ez a fiatalabbakra, akik programokra, élményekre vágynak időskorukra is, ezért pedig tenni is készek már most " emelte ki Baranyai Dávid, az NN Biztosító értékesítési vezetője.

Hogy mi alapján választunk az egyes megtakarítási lehetőségek között, a felmérés tanúsága szerint a többség (60%) kockázatkerülőnek tartja magát, még azok is, akik soha nem veszítettek befektetésen. Emellett a megkérdezettek alig 6 százaléka nyilatkozott úgy, hogy maga kezelné a megtakarításait, míg a többség ezt inkább szakértőkre bízná: a befektetés 'önjárósága' - a kutatásban résztvevők közel harmadának nyerte el a tetszését.

A kutatás ennek kapcsán külön kitért az úgynevezett céldátum eszközalapokra is, és bár ez a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások esetében elérhető eszközalaptípus egyszerre kínálja ezt a fajta kényelmes automatizmust, méghozzá fokozatosan csökkentve a kockázati szintet a céldátumhoz közeledve, csupán 6 százalék mondta, hogy ismeri ezt a megoldást.

Ennek a kifejezetten hosszabb távra szóló eszközalaptípusnak a lényege, hogy az adott időpontra optimalizálja a befektetés értékét, és fokozatosan csökkenti a kockázati szintet. "A céldátum eszközalap épp ezzel nyújt pluszbiztonságot a megtakarításhoz: meghatározott rendszerességgel csökkenti a részvények részarányát és halad a biztonságosabb eszközök túlsúlya felé, így ráadásul az ügyfélnek erre magának elég ritkábban is figyelmet fordítania, ami külön hasznos lehet a hosszú távú, nyugdíjcélú megtakarítások esetén" - tette hozzá Baranyai Dávid.

Bár mindössze a megkérdezettek 6 százaléka ismeri a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások esetében elérhető céldátum eszközalapokat, rövid bemutatás után már minden ötödik válaszadó gondolta úgy, hogy az ilyen típusú megoldások megfelelnek nyugdíjcélú megtakarításra. Ezen a téren külön vonzónak azt találták benne, hogy a tartam vége felé egyre biztonságosabb lesz a befektetés.

 

*A kutatást a MicraMR piackutató készítette az NN Biztosító megbízásából 2019 augusztusában, online kérdőíves megkérdezéssel, a 20-59 éves magyar internetezők 2370 fős mintáján. A megkérdezettek nem, kor, iskolai végzettség és település típus szerint reprezentálják a célcsoportot.

** A kutatást a MicraMR piackutató készítette az NN Biztosító megbízásából 2017 novemberében, online kérdőíves megkérdezéssel, a 18 éves és idősebb magyar internetezők 2950 fős mintáján. A megkérdezettek nem, kor, iskolai végzettség és település típus szerint reprezentálják a célcsoportot. 

Ossza meg az ismerőseivel is
Kövessen minket a facebook-on is
NN
sajtoszoba_img_sarvarimarcell.png

Sárvári Marcell

Vállalati kommunikációs menedzser

sarvari.marcell@nn.hu

Videóink

Tekintse meg videócsatornánkat!

Youtube

Képek

Itt tölthet le képeket az NN Group életéről.

Flickr