Adathalászat és csalásmegelőzés

Adathalász módszerek és csalásmegelőzés

 

Az utóbbi időben megnövekedett adathalász visszaélések miatt, a megelőzés érdekében összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat és tanácsokat. A digitalizáció térnyerése miatt egyre inkább az tapasztalható, hogy a korábbi készpénzes visszaélések helyét fokozatosan átveszik az elektronikus csatornákon elkövetett csalások, mely módszerek szerteágazóak és gyorsan változnak.

 

Legjellemzőbb csalási esetek

Bankok/biztosítók/hivatalos szervek nevében elkövetett telefonos csalások

Jellemzően fiktív támadás szimulálása (sürgető hangnem, nyomásgyakorlás, alkalmazások letöltésére rábírás, adott esetben tökéletesen imitált ügyfélszolgálati forgatókönyvek, hívószám hamisítás).
Adathalász e-mail vagy SMS

Jellemzően valamilyen adathalász oldalra történő átirányítás történik (banki jelszómódosítás kérése, új banki belépő oldal linkje, csomagküldési értesítő, hivatalos szervek nevében történő megkeresés és ügyintézésre történő rábírás).
„Túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatok

Jellemzően a közösségi médiában és online piactereken történő direkt megkeresések vagy fizetett hirdetések (akciós termékek és szolgáltatások, gyorsan megtérülő, magas hozamot ígérő befektetések, biztos nyereményt garantáló játékok, magas jutalom ígérete).

Ahhoz, hogy felismerjük valóban csalókkal van-e dolgunk, hasznos megismerni a manipuláció lehetséges módszereit, mellyel megszerezhetik adatainkat, pénzünket.

Hogyan ismerheti fel a csalási formákat?

A csalók igyekeznek a bizalmunkba férkőzni, nyomást gyakorolni ránk, vagy épp pánikot kelteni.

  • Gyakran fordul elő, hogy sürgetnek. Ilyen esetben, ha azonnali cselekvésre ösztönöznek, szinte biztos, hogy csalóval van dolgunk. Ennek egyszerű oka van, ha sietünk, könnyebben hibázunk, és adunk meg olyan adatot, amit nem kellett volna, de csak később jövünk rá erre. Így, ha bárki is hív minket vagy írásban keres meg (például SMS-ben, e-mailben, vagy közösségi média hirdetésen keresztül) és sürget, akkor gyanakodnunk kell, hogy csalókkal van dolgunk.
  • A csalók kereshetnek olyan nevében, akit ismerünk, hogy a bizalmunkba férkőzzenek. 
  • Egyes csalási sémáknál - például a telefonos vagy befektetési csalásoknál - az elkövetők cég vagy hivatalos szerv nevében keresnek. Így bár kezdetben valósnak tűnhet a megkeresés, de hamar gyanússá válhat, mivel nem ismerik kellően a banki/biztosítói protokollt, kevésbé választékosan fogalmaznak, illetve más nyelvezetet használnak.
  • Figyelmeztető jel lehet - például telefonos csalásoknál - ha folyamatos háttérzajt hallunk a hívás közben mivel a csalók ügyelnek arra, hogy a háttérzaj keltésével irodai környezetet imitáljanak. Ettől hitelesebbnek tűnhetnek, de fontos, hogy ez ne adjon okot bizalomra.


 

Mit tud tenni az NN nevében elkövetett pénzügyi csalások megelőzése érdekében?

Telefonos visszaélés

Az NN munkatársai sosem kérnek NN Direkt belépési, bankkártya adatokat és jelszavakat. Ezeket semmiképp ne adják meg!

Ha gyanúsnak tűnik egy hívás, akkor kérhetünk későbbi visszahívást arra hivatkozva, hogy előzetesen egyeztetni szeretnénk a biztosítási tanácsadónkkal vagy az NN Telefonos Ügyfélszolgálatával. Amennyiben csalóval van dolgunk, akkor nagy valószínűséggel megpróbál majd meggyőzni bennünket, hogy ne tegyük. Ha ilyet tapasztalunk, akkor azonnal érdemes megszakítani a hívást. 

Amennyiben a telefonos ügyintéző arra kéri, hogy töltsön le egy programot, ne tegye

Befektetési csalás

Az NN Biztosító is jelen van a közösségi médiában, ahol hitelesített hirdetői fiókon keresztül oszt meg megtakarítási lehetőségeket. Fontos tudni, hogy ezek a hivatalos kommunikációk minden esetben ellenőrzött, hiteles profilon keresztül történnek, amelyet a név mellett megjelenő kék pipa ikon jelez – ahogyan az az alábbi képen is látható.

Kérjük, legyen körültekintő, és mindig ellenőrizze a forrás hitelességét, mielőtt pénzügyi döntést hozna.

Emellett szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy hirdetéseinkben nem ígérünk gyors meggazdagodást vagy azonnali pénzügyi sikert és nem kérünk banki adatokat. 

Mindig gyanakodjon, ha a következő figyelemfelhívó jelekkel találkozik: 

  • „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatok, sosem látott befektetési lehetőségek; amik könnyű pénzszerzésről, meggazdagodásról szólnak, 
  • gyors megtérülést ígérnek és biztosítják arról, hogy a befektetés biztonságos;
  • az ajánlat csak korlátozott ideig él, lemaradhat róla;
  • az ajánlat csak Önnek érhető el, és megkérik, hogy senkinek se szóljon róla; 
  • ha közismert emberek, sportolók, modellek képeivel és ajánlásával hirdetik vagy
  • egy online ismerős, a „saját” pozitív példáján keresztül próbálja meggyőzni az áldozatot a befektetésről,
  • a hirdetés nyelvezete magyartalan, helyesírás szempontjából pontatlan, hibás

Írásban történő visszaélés

Az e-mailben vagy SMS-ben történő azonosítás során minden esetben figyelmesen  olvassa el és ellenőrizze azok tartalmát, mielőtt az abban szereplő hivatkozásra kattint. Az esetleges visszaélések megelőzése céljából minden esetben körültekintően vizsgálja meg azt, hogy az SMS vagy e-mail feladója valóban az NN Biztosító.

Figyelemfelhívó jelek, amelyek alapján eldöntheti, hogy adathalász üzenettel áll szemben: 

  • Az üzenet nyelvezete magyartalan, helyesírás szempontjából pontatlan, hibás. 
  • Gyanús csatolmányokat tartalmaz (nem oda illő csatolmányok, ritka fájltípusok, furcsa fájl nevek)
  • Amatőr megjelenítésű: helytelen, elmosódott márka jelzések, illetve egyáltalán nem formázott céges levelek.
  • Bizalmas adatokat követel: ha valaki levélben kéri az Ön személyes adatait, abban nem szabad megbízni.
  • Váratlanul érkeznek az e-mailek, SMS-ek: gyanúra adhat okot az is, ha nem várt e-mailt vagy SMS-t kap.

Legyen mindenkor egy egészséges gyanakvás a kecsegtető ajánlatokkal kapcsolatosan, mert ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem is az.

Amennyiben ezen jelek bármelyikét észleli ne kattintson a hivatkozásokra, ne nyissa meg a csatolmányokat és ne válaszoljon vagy továbbítsa az e-mail-t vagy az SMS-t!

Kérjük, fokozottan ügyeljen banki, biztosítási és egyéb személyes adataira! Amennyiben úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, vagy bizonytalan az NN Biztosítótól kapott üzeneteket, hívásokat, közösségi médián keresztül kapott hirdetéseket illetően, haladéktalanul hívja Telefonos Ügyfélszolgálatunkat a 1433 telefonszámon!

További részletekért látogasson el a KiberPajzs honlapjára, és ismerje meg, hogyan védheti meg magát hatékonyan!