Adathalászat és csalásmegelőzés
Adathalász módszerek és csalásmegelőzés
Az utóbbi időben megnövekedett adathalász visszaélések miatt, a megelőzés érdekében összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat és tanácsokat. A digitalizáció térnyerése miatt egyre inkább az tapasztalható, hogy a korábbi készpénzes visszaélések helyét fokozatosan átveszik az elektronikus csatornákon elkövetett csalások, mely módszerek szerteágazóak és gyorsan változnak.
Legjellemzőbb csalási esetek
Jellemzően fiktív támadás szimulálása (sürgető hangnem, nyomásgyakorlás, alkalmazások letöltésére rábírás, adott esetben tökéletesen imitált ügyfélszolgálati forgatókönyvek, telefonszámcsere).
Jellemzően valamilyen adathalász oldalra történő átirányítás történik (banki jelszómódosítás kérése, új banki belépő oldal linkje, csomagküldési értesítő, hivatalos szervek nevében történő megkeresés és ügyintézésre történő rábírás).
Jellemzően a közösségi médiában és online piactereken történő direkt megkeresések vagy fizetett hirdetések (akciós termékek és szolgáltatások, gyorsan megtérülő, magas hozamot ígérő befektetések, biztos nyereményt garantáló játékok, magas jutalom ígérete).
Ahhoz, hogy felismerjük valóban csalókkal van-e dolgunk, hasznos megismerni a manipuláció lehetséges módszereit, mellyel megszerezhetik adatainkat, pénzünket.
Hogyan ismerheti fel a csalási formákat?
A csalók igyekeznek a bizalmunkba férkőzni, nyomást gyakorolni ránk, vagy épp pánikot kelteni.
- Gyakran fordul elő, hogy sürgetnek. Ilyen esetben, ha a hívó fél azonnali cselekvésre ösztönöz, szinte biztos, hogy csalóval van dolgunk. Ennek egyszerű oka van, ha sietünk, könnyebben hibázunk, és adunk meg olyan adatot, amit nem kellett volna, amire csak később jövünk rá. Így, ha bárki is hív minket és sürget, akkor gyanakodnunk kell, hogy csalókkal van dolgunk.
- A csalók kereshetnek olyan nevében, akit ismerünk, hogy a bizalmunkba férkőzzenek.
- Egyes csalási sémáknál - például a telefonos csalásoknál - az elkövetők cég vagy hivatalos szerv nevében keresnek. Így bár kezdetben valósnak tűnhet a megkeresés, de hamar gyanússá válhat, mivel nem ismerik kellően a banki/biztosítói protokollt, kevésbé választékosan fogalmaznak, illetve más nyelvezetet használnak.
- Figyelmeztető jel lehet, ha folyamatos háttérzajt hallunk a hívás közben mivel a csalók ügyelnek arra, hogy a háttérzaj keltésével irodai környezetet imitáljanak. Ettől hitelesebbnek tűnhetnek, de fontos, hogy ez ne adjon okot bizalomra.
Mit tud tenni az NN nevében elkövetett pénzügyi csalások megelőzése érdekében?
Ügyfélszolgálatunk munkatársai minden esetben kizárólag a következő adatokkal azonosíthatják Önt:
- név,
- anyja neve,
- születési hely és idő,
- lakcím.
Telefonos visszaélés
Az NN munkatársai sosem kérnek NN Direkt belépési, bankkártya adatokat és jelszavakat. Ezeket semmiképp ne adják meg!
Ha gyanúsnak tűnik egy hívás, akkor érdemes visszakérdezni olyan személyes adatra (pl. lakcím), melyet az Ügyfélszolgálati munkatárs is tudhat, de melyet egy csaló nagy valószínűséggel nem fog tudni megválaszolni.
Kérhetünk későbbi visszahívást arra hivatkozva, hogy előzetesen egyeztetni szeretnénk a Biztosítási tanácsadónkkal vagy az NN Telefonos Ügyfélszolgálatával. Amennyiben csalóval van dolgunk, akkor nagy valószínűséggel megpróbál majd meggyőzni bennünket, hogy ne tegyük. Ha ilyet tapasztalunk, akkor azonnal érdemes megszakítani a hívást.
Amennyiben a telefonos ügyintéző arra kéri, hogy töltsön le egy programot, ne tegye!
Írásban történő visszaélés
Az e-mailben vagy SMS-ben történő azonosítás során minden esetben figyelmesen el kell olvasni és ellenőrizni kell azok tartalmát, mielőtt az abban szereplő hivatkozásra kattint. Az esetleges visszaélések megelőzése céljából minden esetben körültekintően meg kell vizsgálni azt, hogy az SMS vagy e-mail feladója valóban az NN Biztosító.
Figyelemfelhívó jelek, amelyek alapján eldöntheti, hogy adathalász üzenettel áll szemben:
- Az üzenet nyelvezete magyartalan, helyesírás szempontjából pontatlan, hibás.
- Gyanús csatolmányokat tartalmaz (nem oda illő csatolmányok, ritka fájltípusok, furcsa fájl nevek)
- Amatőr megjelenítésű: helytelen, elmosódott márka jelzések, illetve egyáltalán nem formázott céges levelek.
- Bizalmas adatokat követel: ha valaki levélben kéri az Ön személyes adatait, abban nem szabad megbízni.
- Váratlanul érkeznek az e-mailek, SMS-ek: gyanúra adhat okot az is, ha nem várt e-mailt vagy SMS-t kap.
Legyen mindenkor egy egészséges gyanakvás a kecsegtető ajánlatokkal kapcsolatosan, mert ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem is az.
Kérjük, fokozottan ügyeljen banki, biztosítási és egyéb személyes adataira! Amennyiben úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, vagy bizonytalan az NN Biztosítótól kapott üzeneteket, hívásokat illetően, haladéktalanul hívja Telefonos Ügyfélszolgálatunkat a 1433 telefonszámon!