49 - 7 tipp az egészséges életmódhoz

7 tipp az egészséges életmódhoz


Szinte mindenki megfogadta már, hogy holnaptól, jövő héttől vagy akár újévtől egészségesebben él, egészségesebb ételeket készít, odafigyel a mozgásra és törekszik arra, hogy rendszerezetten, kiegyensúlyozottan teljenek a napjai. A fogadalom utáni lelkesedés azonban gyakran hamar elszáll, és sokan néznek szembe azzal a ténnyel, hogy mégsem sikerült mindent betartani. Íme 7 tipp, ami könnyen betartható, és ezeket beépítve a mindennapjainkba gondoskodhatunk az egészséges mindennapokról.

1.    Főzzünk magunkra

Ki ne ismerné azt a jóleső érzést, hogy beülünk valahova ebédidőben enni? Amikor nincs időnk reggelizni, csak beszaladunk pékárut venni? Sajnos a legtöbbünk itt csúszik el, legyen szó diétáról, vagy egészséges életmódról - ráadásul a pénztárcánkat sem kíméli. A kényelmes gyorsételeket sajnos fel kell adnunk, ha az egészségünkre szeretnénk odafigyelni. Bár csábító, hogy nem főzünk magunkra, rendelünk, beülünk valahova gyorsan enni valamit, ilyenkor kevésbé figyelünk arra, hogy mit eszünk valójában, ráadásul azt sem tudjuk pontosan, hogy milyen alapanyagokat használnak az adott helyen.

Ezért érdemes inkább saját magunk elkészíteni az ebédünket, amit aztán magunkkal vihetünk a munkahelyünkre. Nem csak hogy egészségesebb, hiszen mi magunk válogathatjuk össze az alapanyagokat, de még környezetkímélőbb választás is! Az egészséges életmódhoz hozzátartozik, hogy finomakat és laktatót, változatos ételeket együnk, ami feltölt minket energiával is. Akár előre megtervezhetjük a heti menüsort, mert ezáltal ennek megfelelően tudunk bevásárolni is. Nem szükséges a legbonyolultabb recepteket választani, sőt! 

Finomat és egészségeset ehetünk úgy is, hogy egy régi receptben lecseréljük a köretet, például zöldségköretet készítünk tészta helyett. Együnk minél több halat, amely omega-3 zsírsavban gazdag, így támogatjuk ereink egészségét és memóriánk épségét, ráadásul a legtöbb halétel percek alatt elkészül, nem kell soká főzni. Rengeteg receptet találunk az interneten, de ne féljünk kreatívak is lenni! Fontos, hogy minél több zöldséget és gyümölcsöt együnk, mert ezekben található meg minden fontos tápanyag szervezetünk számára. 

Ön tudta, hogy naponta 400 gramm zöldséget vagy gyümölcsöt érdemes elfogyasztani? Első hallásra sok lehet, azonban gyümölcsöt rengeteg formában ehetünk: konzervként, nyersen és frissen, szárítottan, vagy akár turmix formájában. A filmnézés közbeni ropogtatnivalót is kicserélhetjük magvakra, vagy akár szárított gyümölcsökre. Utóbbiak esetén viszont figyeljünk arra, hogy cukrozatlan terméket vegyünk.

2.    Mennyi cukor ajánlott naponta?

Napjainkban egyre több cukrot fogyasztunk. Sok esetben olyan termékek is tartalmaznak cukrot, amiről nem is gondolnánk, sőt, bizonyos esetekben még azt is gondoljuk róluk, hogy kifejezetten egészségesek. Többek között ilyenek a műzliszeletek, gyümölcslevek, gyümölcs joghurtok stb. Az átlagos napi ajánlott érték eltérő attól függően, hogy férfiakról vagy nőkről van szó. A nők esetében  25 gramm, a férfiak esetében 47,5 gramm cukor lenne a megengedett. Ennek ellenére nemritkán már reggel a dupláját elfogyasztjuk, például a kávéba tett kockacukorral. Nem véletlenül olyan magas a legtöbb országban, így Magyarországon is a diabétesszel küzdők száma. A cukor ráadásul sajnos az érrendszerre is hatással van, valamint a lebontása során B1-vitamint von el a szervezetből, ami például ingerültséghez, agresszióhoz vezethet

A cukor egy szinte láthatatlan ellenség, ugyanis sokkal több mindenben benne van, mint gondolnánk. Talán nem is gondolnánk rá, de akár 1-2 csésze magas cukortartalmú gyümölcs (pl. cseresznye, sárgabarack, kivi) elfogyasztása is fedezni tudja a napi mennyiséget, nem szükséges hozzá külön édességet enni. És ha még külön cukros üdítőket, vagy csokoládét, joghurtot, fogyasztunk, bőven túllépjük az ajánlott mennyiséget. Láthatjuk, hogy már ezekkel átlépjük vagy akár meg is duplázzuk a határértéket. Általában hozzáadott cukrot tartalmaznak a zöldség- és gyümölcskonzervek, szárított gyümölcsök, pékáru, ételízesítő, készen kapható szószok, mártások. 

Az alternatívaként emlegetett barna cukor ugyanolyan káros, mint a fehér cukor, így érdemes inkább a kisebb kalóriatartalmú nádcukrot választani, valamint a mézet vagy a gyümölcscukrot, más néven fruktózt.

3.    Ne hagyjuk ki a reggelit se!

A reggeli az alapeleme kell hogy legyen a napjainknak. A kihagyott reggeli a figyelmet, memóriát és a koncentrálóképességet rontja. A reggeli az első főétkezés, bekapcsolja az agyunkat és felpörgeti az anyagcserét. 

Érdemes összetett szénhidrátokat (teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely) és rostokat (gabonapelyhek, müzlik, joghurtot gyümölccsel, tojást) enni, viszont kerüljük a cukros üdítőket, mogyorókrémet, gyümölcslevet. Utóbbi esetén törekedjünk arra, hogy 100 százalékos legyen, így a lehető legalacsonyabb cukortartalommal bírjon.

4.    A vízfogyasztás fontossága

Már iskolás korunkban megtanultuk, hogy testünk több mint fele víz, így a megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen szervezetünk egészségének megőrzéséhez. A folyadék pótlásánál a kulcsszó a rendszeresség a mennyiség mellett! Felnőtt számára naponta legalább 2 liter folyadék pótlása szükséges, ugyanis a vizelettel, izzadással legalább 2 liter víz távozik a szervezetünkből minden nap. 

Azért, hogy biztosan ne feledkezzünk meg róla, szerezzünk be egy kisebb vizespalackot, ami kényelmesen elfér akár egy kézitáskában is. Feledékenyek emlékeztetőt is beállíthatnak néhány direkt erre a célra kitalált applikáció segítségével, vagy össze is köthetik a folyadékpótlást valamilyen más tevékenységgel: mindig igyunk pár korty vizet hosszabb telefonbeszélgetések alkalmával, vagy amikor éppen a pirosnál várakozunk!

5.    Sportoljunk, viseljük gondját a testünknek!

A rendszeres sport nem csak erőnlétünket javítja, de mentális egészségünket is érezhetően befolyásolja: koncentrációs készségünk nő, testtudatosságunk fejlődik, és akár az alvászavar leküzdésében is segíthet. Ha nem tudjuk eldönteni, milyen mozgásformát próbáljunk ki, kiváló kezdeti lépés, ha igyekszünk minél többet sétálni. Ha megtetszik, kipróbálhatjuk a futást is, testünk meghálálja majd a törődést. A futás mindenkié, bárki elkezdheti és anyagilag sem megterhelő az induló felszerelés beszerzése. Ha nem kedveljük a magányos edzést, csatlakozhatunk futó közösségekhez, hogy együtt sportoljunk. Ne feledjük, az egészségért minden megtett kilométer számít.


 

6.    A lelki egészségünk megőrzése

Az egyik leggyakoribb fenyegetés a mentális egészségünkre nézve a stressz. Általában a nem várt, ijesztő, kellemetlen eseményekre adott reakciónk a stressz, vagy akár egy nyomasztó határidős feladat is kiválthatja, amely a hormonháztartásunkat is megbontja. A stresszre adott reakciónk általában szorongás, félelem, harag. A stressz gyengíti az immunrendszerünket, így könnyebben megbetegedhetünk. A stressz hormon, vagyis a kortizol folyamatos, hosszútávú termelődése folyamatos fáradtsághoz, lehangoltsághoz vezet. Érdemes lehet relaxációs gyakorlatokat végezni, de egy hosszú nap utáni forró fürdő, stressz elleni teák, gyógyfüvek fogyasztása, mint amilyen a citromfű és a jázmin, szintén hatásos megoldás lehet. A stressz a mindennapjaink része, de gyakorlással megtanulhatjuk kezelni. Amennyiben úgy érezzük, hogy egyedül nem tudunk vele megbírkózni, kérhetjük szakember, pszichológus segítségét, hogy könnyebben megküzdhessünk vele.

7.    Ne hanyagoljuk el az orvosi kivizsgálásokat

Az egészséges életmód alapja, hogy törődünk az egészségünkkel, és nem hagyjuk ki az orvosi vizsgálatokat. A fogainkat félévente érdemes megnézetni fogorvossal, még akkor is, ha semmilyen panaszunk nincs. A vérnyomásunkat is érdemes legalább ilyen gyakran ellenőrizni, ugyanis a magas vérnyomásnak sokszor nincsenek tünetei, de nagyon veszélyes. Nőként a nőgyógyászati kivizsgálás és méhnyakrák szűrés legalább évente esedékes. 

Nagyon fontos, hogy bármilyen panaszunk van, keressünk fel szakembert. Az egészségünk mindent megér. 

Az egészségünk megőrzéséért érdemes megfogadni a fenti tanácsokat. De előfordulhat, hogy minden igyekezetünk ellenére mégis baleset, illetve betegség ér minket. Ha elég tudatosak vagyunk, akkor ebben az időszakban is számíthatunk segítségre, amennyiben megismerjük az NN Amulett biztosítását. Hiszen saját magunk felépülése, vagy épp családunk anyagi biztonsága érdekében is gondolkodhatunk, gondoskodhatunk előre. 

Tovább szélesíti lehetőségeinket az NN jövedelempótló kiegészítő biztosítása is, ami szintén azt a célt szolgálja, hogy családunknak és gyermekünknek akkor se kelljen lemondaniuk semmiről, ha átmenetileg nem rendelkezünk munkával és rendszeres jövedelemmel.

Amulett 2 gombos banner

Like doboz


Ossza meg az ismerőseivel is
Kövessen minket a facebook-on is
NN

Cikkek biztonság témában

Cikkek biztonság témában

Olvassa el Magazinunk biztonság témájú cikkeit.

Tartalom megjelenítő

A megelőzés fontossága - ezért érdemes mozogniuk a gyereknek

Érdemes nem csak különórákkal felkészíteni a gyermeket az életre, hanem a legfogékonyabb korban fontossá tenni bennük a mozgás iránti igényt, hogy egészségesebb életet élhessenek.

Részletek