106 - Sport a szülés után - akár a picivel együtt

Sport a szülés után - akár a picivel együtt


A gyermekvállalást követően felborul a párok addig megszokott élete, és bár a gyerkőc semmihez sem hasonlítható boldogságot ad, jóval nehezebb időt szakítani az életünk más fontos területeire, például a mozgásra. Az édesanyáknak azonban mégsem kell lemondaniuk a sportról, hiszen például baba-mama tornával vagy babakocsis futással kombinálhatják a kellemeset a hasznossal. 

A sok csodálatos édesanya közül most csak egyet emelnénk ki. Ismerős esetleg Ona Carbonell, aki sportága egyik legeredményesebb sportolója? Példaképértékű, élettel teli 31 éves nő, aki 2020-ban édesanya lett, majd kevesebb mint egy évvel a kisfia születése után a tokiói olimpián szerepelt. Egy olyan műfajban, ahol nem egyszerűen mosolyogni kell akkor is, amikor az agy már nem kap elég oxigént, hanem muszáj tökéletesen festeni a díszes dresszben és a csillogó smink alatt. 

Nem egyedi a spanyol sportoló példája, hiszen a Magyar Olimpiai Bizottság Delegációjában is 10 édesanya volt. Az ő példájuk is jól mutatja, hogy egy elszánt édesanyának semmi sem lehetetlen, még az sem, hogy a gyermek érkezése után sportoljon. Ha van, aki vigyázzon a kicsire, úgy el is kezdhetünk mozogni, ám az sem kell, hogy keresztülhúzza a terveinket, ha nem találtunk "dadát". Még különlegesebb lesz ugyanis az élmény, ha a kicsivel élvezzük a mozgás örömét. De hogyan szakítunk rá időt?

Feje tetejére állt a világ

Sok nő szeretne a szülés után is ugyanúgy megfelelni az élet összes területén, mint előtte, ám immár nehéz a megszokott módon szervezni a mindennapokat, ugyanannyi figyelmet szentelni a párunknak, a családunknak. 

Etetés, altatás, ringatás, pelenkacserék, mosás és teregetés, és néhány lopott óra az alvásra - kizártnak tűnik, hogy ebben az időszakban a sportolásra is jusson idő, miközben rengeteg nő szeretné, ha a teste minél gyorsabban visszatérne a terhesség előtti formába.

Miért fontos a mozgás? 

Jót tesz a nők lelkének, amikor elkezdenek leolvadni a terhesség alatt felszedett kilók, ráadásul a mozgás öröme megtöri a bébi körüli, olykor már-már mókuskeréknek tűnő teendők sokaságát.

Szerencsére sokféle olyan mozgásformát ismerünk, amely során a baba és a mama együtt lehet, azaz még ilyenkor sem kell elszakadni, ráadásul ne legyen lelkiismeret-furdalásunk, ha szánunk magunkra némi időt. A kicsik az édesanyjukkal vannak a legtöbbet, finom érzékelőkkel a szülő minden rezdülésére reagálnak. Azaz, ha az anyuka stresszes, túlságosan ki van fáradva, vagy negatív spirálba kerül, azt a pici is megérzi. 

Ezért aztán sokkal jobb, ha valahogyan szakítunk időt a nekünk fontos dolgokra, legyen az baba-mama sport, egy másfajta kikapcsolódás vagy "csak" alvás. Ha magunkért teszünk, a gyermekért is cselekszünk, mert szüksége van a kiegyensúlyozott, boldog, fizikailag és lelkileg egészséges anyukára.

Természetesen a szülés körülményeitől függ, hogy hogyan és mikor tudunk elkezdeni sportolni, a részletekről érdemes orvossal, szakemberrel egyeztetni. A császármetszés után például a testnek értelemszerűen több időre van szüksége a gyógyuláshoz, hosszú ideig nem lehet hasizomgyakorlatokat végezni, míg egy komplikációmentes szülés követően hamarabb válthatunk aktívabb életformára. Fontos, hogy fokozatosan, lépésről lépésre növeljük a távot, az intenzitást vagy a ráfordított időt, hogy valóban hasznos és jó élmény legyen a mozgás.

A testünk mellett a lelkünk is hálás lesz érte. Még ha a babával is mozgunk, a sportra fordított perceket-órákat egyfajta énidőnek is tekinthetjük, amelyben egy kicsit kiszakadunk a baba körüli teendőkből.

Baba-mama mozgásformák

Következzen néhány olyan sportolási lehetőség, amelyet - a kellemeset a hasznossal összekötve - a babával próbálhat ki. Ráadásul később kapóra jön, ha a picinek már egészen fiatalon vérévé válik a mozgás, mert a gyermekkori sportolással sokféle probléma kialakulását megelőzhetjük.

Babakocsis séta és futás

A séta pozitív egészségügyi hatásait már sokszorosan bizonyították, ebből kifolyólag a babakocsis séta is remek sportnak számít. A gyerkőc levegőn van, békésén nézelődhet vagy szundikálhat, ismerkedhet a külvilággal, míg az édesanya kimozdul otthonról. A lassú-közepes tempójú kezdés után fokozatosan gyorsíthatunk, vagy kereshetünk egy emelkedősebb szakaszt, mert úgy még több erőt igényel a mozgás. 

Ahogyan haladunk előre, idővel futásig fokozhatjuk a sebességet. A sima, nem hepehupás talajon babakocsival is futhatunk, mert a baba továbbra is kényelmesen utazik, míg az édesanya a hétköznapinál is alaposabban megdolgoztatja az izmokat, hiszen még a kocsit is tolnia kell.


 

Torna babával

Persze nem muszáj kimozdulni a lakásból, hiszen a kényelmesen berendezett babaszoba nemcsak a kicsinek lehet otthonos, hanem a baba-mama tornára is tökéletes lehet. A néhány hetes gyerkőcöt persze még nehéz letenni, hiszen legszívesebben az alvásra is az anyuka mellkasát használja, ezért vele a kézben is tornázhatunk. 

A pici remek "súlyzó", az emelgetése erősíti a karokat, és a lábunkra helyezve is végezhetünk így különféle gyakorlatokat, vagy a has- és törzsizmok erősítése érdekében a hasra ültetve emelgethetjük. Eközben ráadásul a pici is élvezheti a társaság mellett az érdekes közös játékot, repülőzést. Néhány konkrét gyakorlathoz érdemes segítségül hívni az internet világát, hiszen az 5-10 perces tornától a hosszabb gyakorlatsorokig találunk példát.

Hordozókendős torna, mozgás

A hordozókendő a szülők és a gyerekek kedvence, miért ne hívnánk segítségül a baba-mama mozgáshoz is? A kendőben kényelmesen elvan a kicsi, hiszen az édesanyán pihen, miközben az anyuka változatos gyakorlatokat végezhet vele. Tornázás közben olyan izomcsoportokra, testrészekre is koncentrálhatunk, amelyekkel nehezebb lenne foglalkozni a gyerekkel, ugyanakkor a hordozókendővel sétálni vagy futni is lehet, sőt akár könnyed táncórákat vehetünk. A babának is érdekes lesz például a zumba, ráadásul a zene őket is magával ragadja.

Baba-mama jóga

Kikapcsolódás az anyukának, szórakozás a gyereknek - így is leírhatjuk a baba-mama jógát, amelyet már 6-8 hetes kicsivel is kipróbálhatunk. Akár az otthonunk nyugalmában, akár társaságban kezdjük el, szerencsés esetben a kicsi nyugton fekszik a jógaszőnyegen. Persze az anyukák pontosan tudják, hogy ez ritkán működik ilyen egyszerűen, ezért a kis örökmozgókkal nem is olyan csendes, meditatív a jóga, mint ahogyan azt megszoktuk, ám ettől még segíthet visszatérni a mozgás világába.

Háttérben meghúzódó támasz

A gyermek születése után többnyire nem a negatív történések lehetősége uralja a mindennapjainkat, még a gondolatát is elhessegetjük annak, hogy bármi rossz történhet vele. Csakhogy a szülőség, az anyaság egyik fontos jellemzője, hogy előrelátóan, felelősségteljesen kell gondolkodni. Ebben az időszakban már mindenképp csökkentenünk kell a család életét felborító kockázatok valószínűségét.

A babának a szüleire fitten, egészségesen van szüksége. Annak érdekében, hogy egy esetleges betegségből mielőbb kilábaljunk, érdemes előre végig gondolni, hogy egy váratlan helyzetre hogyan tudunk előre felkészülni.

Az NN élet-és egészségbiztosításaira akkor is számíthat, ha egy váratlan betegségre vagy hirtelen műtétre kerülne a sor. Az Életút program egy kockázati életbiztosítási paletta, amely pénzbeli, és bizonyos esetekben orvosi asszisztencia-szolgáltatásokat nyújthat.

Tekintsen úgy a biztosításra, akár egy jó ismerősre, aki probléma esetén Ön mellett áll. Persze a legjobb, ha sosem kerülünk abba a helyzetbe, hogy igénybe vegyük a szolgáltatást, de adjon gondtalanságot a tudat, hogy az NN biztosításaira támaszkodhatunk a bajban.

Életút 2 gombos banner

Like doboz


Ossza meg az ismerőseivel is
Kövessen minket a facebook-on is
NN

Cikkek biztonság témában

Cikkek biztonság témában

Olvassa el Magazinunk biztonság témájú cikkeit.

Tartalom megjelenítő

5+1 nem evidens dolog, ami megvéd a betegségektől

Megmutatjuk, hogy mire érdemes odafigyelni, ha a betegségek vagy a rák kialakulásának megelőzéséről van szó.

Részletek

10 egyszerű tipp az egészségesebb, teljesebb élethez

Apró, egyszerű lépésekkel sokat tehetünk az egészséges életért ? kezdjük el azonnal!

Részletek

A megelőzés fontossága - ezért érdemes mozogniuk a gyereknek

Érdemes nem csak különórákkal felkészíteni a gyermeket az életre, hanem a legfogékonyabb korban fontossá tenni bennük a mozgás iránti igényt, hogy egészségesebb életet élhessenek.

Részletek