30 - 10 egyszerű tipp az egészségesebb, teljesebb élethez

10 egyszerű tipp az egészségesebb, teljesebb élethez


A mindennapok kihívásai és feladatai mellett olykor könnyen megfeledkezünk saját szellemi és fizikai jólétünkről. Testünk és lelkünk azonban nem hagyja ezt sokáig szó nélkül, előbb-utóbb jelezni fog: elfárad, meggyengül és megbetegszik. Hogy elébe menjünk a bajnak, fogadjunk meg néhány igazán egyszerű, apró trükköt, amelyeket szinte észrevétlenül építhetünk be   mindennapjainkba, így gondoskodva egy kiegyensúlyozott, nyugodt és minőségi jövőről.

1.    Minden héten próbáljunk ki egy új, egészséges receptet!

Ezzel az apró elhatározással kényelmesen betartható módja nemcsak újabb és újabb egészséges receptek megismerésének, hanem a konyhai rutinunkat is észrevétlenül, rövid idő alatt fejleszthetjük. Minél változatosabb, annál jobb: fedezzünk fel eddig ismeretlen ízeket, próbáljunk ki újabb technikákat. A vegán ételek például a gyomrunkat és bolygónkat is kímélik. Az interneten sok egyszerű és különleges receptet is találunk, ha úgy gondoljuk, hogy szeretnénk több vegán ételt csempészni étrendünkbe. 

De ettől függetlenül is érdemes minél több zöldséget beépíteni az étrendünkbe, és lehetőleg heti 2-3 alkalommal tartsunk húsmentes napokat. Amikor nehéz vacsorát eszünk, akkor a gyomrunk annak emésztésével van elfoglalva, és ha lefekvés előtt 1-2 órával fogyasztottuk el, akkor nehezebb lesz az elalvás is. Inkább törekedjünk arra, hogy lefekvés előtt 3-4 órával vacsorázunk, kissé könnyebb fogást!

2. Igyunk vizet, amilyen gyakran csak lehet!

Már iskoláskorunkban megtanultuk, hogy testünk több mint fele víz, így a megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen szervezetünk egészségének megőrzéséhez. A folyadék pótlásánál a kulcsszó a rendszeresség! 

Az íróasztalunkon tartsunk egy nagy bögrét, vagy akár egy 0,5-0,75 liter nagyságú kulacsot, és tűzzük ki, hogy naponta hányszor töltjük újra. Bármelyik méretet választjuk, ha a munkahelyünkön napi 3 alkalommal feltöltjük, akkor már biztosan jó úton haladunk. 


 

Sose várjuk meg, amíg szomjasak leszünk, mert akkor már késő - testünk már a dehidratáltság állapotát jelzi. Inkább folyamatosan igyunk vizet a nap folyamán. Ha már kissé unod a vizet, akkor pedig érdemes lehet citrom, lime vagy narancs szeletekkel, esetleg gyömbérrel ízesíteni azt.

3. Sportoljunk, viseljük gondját testünknek-lelkünknek!

Naponta 15 perc sport nemcsak erőnlétünket javítja, hanem mentális egészségünket is érezhetően befolyásolja: koncentrációs készségünk nő, testtudatosságunk fejlődik, és akár az alvászavar leküzdésében is segíthet. Fontos, hogy lehetőleg minden nap mozogjunk valamit. A séta beiktatása a mindennapokba is hasznos mozgásforma és talán a legegyszerűbben illeszthető be a napirendbe. Ha olyan sportot szeretnénk választani, ami a testünk és a lelkünk karbantartására is alkalmas, akkor a jóga is jó választás. Ez az egyik legnépszerűbb sport manapság. Ennek a mozgásnak az egyik legnagyobb előnye, hogy egy nyugodt sport, ami testünk és elménk rugalmasságát segíti. 

A jóga ráadásul, bármilyen meglepő, a kívánt alak eléréseben is segít, és erősíti a gerincünket. Azoknak különösen ajánlott a gyakorlása, akik ülőmunkát végeznek, ugyanis a gerinc, derék tájékának kilazítása egy központi eleme ennek a sportnak.

4. Tanuljunk meg nemet mondani!

Sajnos olyan világban élünk, ahol minél többet adunk, annál többet várnak el tőlünk. Ismerjük meg a saját határainkat és határozzuk meg, mi fér bele, mi nem. Ha valaki ezek átlépésére kér, nyugodtan mondjunk nemet.

"Ezt könnyebb mondani, mint megtenni" - gondolhatjuk magunkban. Azonban ahhoz, hogy lekerüljenek a terhek a vállunkról, és kiegyensúlyozottabbak lehessünk, elkerüljön minket a folyamatos stressz, muszáj megtanulnunk nemet mondani. Fontos, hogy apró lépésekkel haladjunk a cél felé. 

Minél többször mondjuk ki azt a varázslatos "nemet", annál egyszerűbb lesz határozottan és egyértelműen kijelenteni. Hallgassunk mindig arra, hogy mit mond belső hangunk. Amennyiben úgy érezzük, hogy egy szívesség kérése esetén rögtön a "nem szeretném", "ehhez nekem nincs energiám/időm már" merül fel bennünk, akkor valószínűleg az úgy van. Belső hangunk pontosan tudja, mire van testünket szüksége ahhoz, hogy még harmonikusan és kiegyensúlyozottan teljenek a napjaink, javasolt hallgatni rá. De azért arra figyeljünk, hogy ne essünk át a ló túloldalára. 

5. Nassoljunk egészségesen!

Nassolni jó, ezzel mindenki egyetért. Ugyanakkor legyünk tisztában azzal is, hogy ezek a főétkezések közötti, olykor pótcselekvésként elfogyasztott falatok milyen nagy hatással vannak étkezésünkre, így általános egészségünkre is. Hogy ne is vonjuk meg magunktól az élvezeteket, de közben ügyeljünk a megfelelő táplálkozásra, válasszunk olyan finomságokat, amelyek nem terhelik felesleges kalóriákkal szervezetünket! Ilyenek lehetnek a magvak, gyümölcsök vagy az étcsokoládé. Arra azért ügyeljünk, hogy a nassolni valóktól is gyarapodhat a súlyunk, vagyis ezeket is csak mértékkel fogyasszuk. Egy átlagos felnőtt napi kalóriaszükséglete 1500 - 2000 kalória körül alakul. Ez persze függ a korunktól, nemünktől, a fizikai aktivitásuntól. De amikor a csoki, vagy egyéb nasik után nyúlunk, gondoljunk bele abba, hogy akár 1 tábla csokival az egész napi kalória bevitelünket fedezzük, mert a csokoládé esetén már 3 kocka elfogyasztása esetén is elérjük az 500 kalóriát, a magvakból kb. 100 grammot ehetünk ugyanekkora kalóriabevitel mellett. 



6. Meditáljunk!

A meditáció az összeszedettség gyakorlati módszere. Meditációval összegyűjthetünk mindent, amit elvesztegettünk: erőt, energiát, figyelmet. A meditálás segítségével megtanulhatjuk, hogy hogyan lehet a figyelmünk összpontosítani, hogyan maradhatunk energikusak a legkimerítőbb helyzetekben is, és hogy hogyan jussunk vissza teljesítőképességünk csúcsára. Próbáljunk meg naponta meditálni akár egyedül, akár partnerünkkel együtt.

7. Hallgassunk zenét, táncoljunk, énekeljünk!

Ki ne élte volna már át azt az érzést, amikor egy-egy szép dallam hallatára hirtelen megfeledkezünk az éppen aktuális gondokról, megnyugszunk, vagy éppen széles jókedvünkben dalra fakadunk, táncra perdülünk. A zene hatással van idegrendszerünkre, szívünkre és vérkeringésünkre, segít ellazulni és megnyugtatja folyton munkában lévő elménket is. Válasszunk a hangulatunknak megfelelő zenét, és higgyük el, segíteni fog ellazulni!

8. Az alvás

Annak érdekében, hogy minél több mindent tudjunk egy napba belezsúfolni, sok esetben az alvásidőből próbálunk lefaragni. 

Egy felnőtt számára átlagosan 7-8 óra alvás az ideális mennyiség minden éjszaka. Az alvás szerepet játszik a teljesítmény, koncentráció minőségében, de energiaszintünkért és közérzetünkért is felelős. A kimaradt alvást pedig több kávéval próbáljuk pótolni, azonban sokáig halogatni a kiadós pihenést nem lehet. 

Próbáljunk meg időben lefeküdni aludni, és gondoskodjunk arról, hogy testünk felkészülhessen a pihenésre. Lefekvés előtt már kisebb fényt használjunk, délután lehetőség szerint már ne igyunk kávét, ne dolgozzunk az ágyból és kerüljük a kijelzős készülékek használatát alvás előtt. Mindez csak megakadályoz minket abban, hogy hamar és könnyen álomba szenderedjünk. 


 

9. Csökkentsük az alkoholbevitelt

A legtöbben ismerjük azt a közhelyet, hogy csökkenteni kell az alkoholbevitelt annak érdekében, hogy egészségesek maradjunk. Próbáljunk meg alkoholmentes folyadékot választani, hogy kíméljük a testünket és az agyunkat is. Ezzel még a memóriánk és a kognitív készségeink is javulhatnak.

10. Álljunk készen a váratlan helyzetekre, gondoskodjunk előre magunkról és szeretteidről!

Az egészséges életmód mellett is érdemes azonban felkészülni a váratlan helyzetekre, amikor segítségre lehet szükségünk. Hatalmas nyugalmat adhat már annak a tudata is, hogy a bajban van kire számítani mind anyagi, mind orvosi szempontból. Érdemes végiggondolni, hogy egy nem várt élethelyzetre milyen tartalékaink vannak, egy tragédia hogyan befolyásolná a családunk életét, valamint, hogy súlyos betegség esetén hogyan kaphatjuk meg a leggyorsabb és legjobb orvosi segítséget. 

Legyünk előrelátóak, törekedjünk a megelőzésre! Az előrelátásnak az is egy formája, ha a megelőzés mellett felkészülünk arra az esetre, ha mégis bekövetkezne a baj. Ha nem szeretnénk kiszolgáltatott helyzetbe kerülni, és ezáltal bizonytalanságban érezni magunkat, tegyünk lépéseket ennek megelőzése érdekében. Az NN élet-, baleset-, és egészségbiztosításait érdemes szem előtt tartania, hiszen egy jól megválasztott biztosítási konstrukcióval bármilyen nehézség könnyebben leküzdhető.Ha nem ismerjük a biztonság felé vezető utat, ne habozzunk segítséget kérni.

Kérje biztosítási tanácsadónk segítségét, és beszélgessen vele akár online vagy személyesen!

Életút 2 gombos banner

Like doboz


Ossza meg az ismerőseivel is
Kövessen minket a facebook-on is
NN

Cikkek biztonság témában

Cikkek biztonság témában

Olvassa el Magazinunk biztonság témájú cikkeit.

Tartalom megjelenítő

A megelőzés fontossága - ezért érdemes mozogniuk a gyereknek

Érdemes nem csak különórákkal felkészíteni a gyermeket az életre, hanem a legfogékonyabb korban fontossá tenni bennük a mozgás iránti igényt, hogy egészségesebb életet élhessenek.

Részletek

Sport a szülés után - akár a picivel együtt

A szülőnek és a gyermeknek egyaránt hasznos lehet, ha sportolni kezd az édesanya, hiszen a mozgás segít kiszakadni a mókuskerékből, kiegyensúlyozottabbá és egészségesebbé teszi a mamát és a babát is.

Részletek

5+1 nem evidens dolog, ami megvéd a betegségektől

Megmutatjuk, hogy mire érdemes odafigyelni, ha a betegségek vagy a rák kialakulásának megelőzéséről van szó.

Részletek