133 - Mit tegyünk az egészséges életmódért?

Magazin /  Egészségmegőrzés  / Mit tegyünk az egészséges életmódért?

Mit tegyünk az egészséges életmódért?


Az egészséges életmóddal kapcsolatban jellemzően a következő dolgok jutnak az eszünkbe. Valaki először a táplálkozásra asszociál róla, míg másoknak a sport vagy éppen a lelki egyensúly ugrik be róla. Valójában ez egy nagyon összetett és sokrétű fogalom, amely rengeteg dolgot foglal magában. Vagyis tulajdonképpen mindenkinek igaza van, bármilyen területére is gondol elsőnek. Fontos azonban komplexen, összefüggéseiben látni a dolgokat. Megmutatjuk, mi köze van egymáshoz a testi és lelki egészségnek, valamint az anyagi biztonságnak.

Lelki egészség

A lelki egészség a teljes egészségünk része, tulajdonképpen egy olyan fontos forrás, amely képessé teszi az embert arra, hogy sikeresen és megfelelően irányítsa az életét. Mindezek előfeltétele pedig az, hogy értékeljük és elfogadjuk magunkat. 


 

Egy korábbi felmérés szerint a depressziós tünetektől szenvedők aránya Magyarországon igen magas, a mentális betegségek kialakulásában fontos szerepet játszik többek között a családi helyzet alakulása, az inaktivitás, a jövedelmi különbségek és az alkoholfogyasztási szokások egyaránt. A becslések szerint világszerte 284 millió ember szenved szorongástól, 265 millióan pedig depressziótól, amelyek igen komoly számok. Egy 36 országot vizsgáló tanulmány becslése szerint pedig évente mintegy 12 milliárd produktív munkanapot veszítünk el depresszió és szorongás miatt. 

A mai rohanó világban és a stresszel teli mindennapokban remek megoldás lehet a lelki egyensúly megteremtéséhez és megtartásához a meditáció. Sokaktól lehet hallani ennek kapcsán, hogy nincs idejük arra, hogy leüljenek és meditáljanak.  Pedig a meditáláshoz még kis sem kell mozdulnunk a lakásból. Mindössze annyi a teendőnk, hogy keresünk egy csendes helyet, kényelmesen felöltözünk és próbálunk ellazulni. És már kezdetét is veheti a meditálás. Az első időszakban főként csak a légzésünkre kell figyelni, ha pedig a figyelmünk elkalandozik, meg kell próbálni visszatérni az eredeti állapothoz. Kis gyakorlás után már nem is kell annyira odafigyelni erre, egyre kevésbé leszünk hajlamosak a gondolkodásra. Lényeges tudni, hogy már az első meditáció után is kipihentebbnek és összeszedettebbnek érezhetjük magunkat, ám a nagy dolgok akkor történnek, ha hónapokig, évekig a napjaink része ez a néhány perces rituálé. Ez lehet valaminek a része is, például egy tea elkészítésének, hozzáfoghatunk egy bögre kávé mellett vagy éppen reggel a zuhany alatt. Orvosilag bizonyított, hogy mindez pozitív hatással van az agyra, a szívre, valamint az ember általános hangulatára is. Különösen igaz mindez az elmúlt pandémiás időszakra, hiszen mindez egyebek mellett a népesség általános lelki egészségét is jelentősen befolyásolta. 

Testi egészség

A szellemi frissesség hozzájárul a fizikai állóképesség javulásához is, vagyis szorosan összefügg a testi egészség a lelki egyensúllyal. Nem beszélve arról, hogy a testünk is hálás lesz a napi mozgásért, ráadásul friss és értékes gondolatok is születhetnek mozgás közben. 


 

Az Eurostat felmérése szerint a magyarok 49,8 százaléka sportol valamit szabadidejében, ezzel pedig hátulról a harmadik helyet foglaljuk el az Európai Uniós tagállamok sorában. A legfiatalabb korosztályban uniós szinten 18,6 százalék az inaktívak aránya, Magyarországon pedig 28,5 százalék. 50 év felett viszont 55,1 százalék nem sportol, míg az uniós átlag ebben a korcsoportban 29 százalék. Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint a felnőtteknek hetente legalább 300 perc közepesen intenzív mozgásra van szükségük ahhoz, hogy megőrizhessék az egészségüket, ami nagyjából heti 5 napon végzett 60 perc közepesen intenzív fizikai aktivitást jelent. Ez lehet akár egy erőteljesebb séta, kocogás, futás, de akár kerékpározás vagy egyéb olyan mozgásforma, amelyben örömét leli az ember és amit szívesen űz. Fontos tudni, hogy a gyerekek esetében más a helyzet, ugyanis nekik és a serdülőknek minimum napi egy óra közepesen intenzív- nagyon intenzív fizikai aktivitásra van szükségül. 

Ha mindezt betartjuk, nagyon sokat tehetünk a testi egészségünkért, ugyanis ez az életminőség javítását teszi lehetővé. Ráadásul a mozgás erősíti a csontokat és az izmokat, fenntartja a test fizikai és funkcionális képességeit, ezzel együtt pedig oldja a stresszt és segít a depresszió elkerülésében is, hiszen határozottan javítja a közérzetet. 

Biztonság

A teljes élethez a testi és szellemi jólét mellett az is fontos, hogy biztonságban érezzük magunkat, amelynek része a stabil anyagi háttér is, különösen, ha az egészségünk megőrzéséről vagy annak visszaállításáról van szó. A vírushelyzet sok bizonytalanságot hozott a mindennapjainkba. Pedig az emberek egyértelműen a tervezhetőségre, kiszámíthatóságra és a biztosra vágynak. Fontos, hogy a frusztrációt az emberek kibeszéljék magukból akár családi, akár baráti körben, vagy akár kérhetjük hozzá szakértő segítségét is, akár személyes, akár online tanácsadás keretében.


 

2018-ban a KSH adatai alapján egy magyar ember átlag havi 3500 forintot költött gyógyszerekre és egészségmegőrzésre, addig 2020-ban ez az összeg több, mint négyszeresére, akár 15 ezer forintra is emelkedhetett. És itt még csak az egészségmegőrzésről beszélünk, még nincs szó egy esetleges betegségről. A KSH 2019-es felméréséből kiderül, hogy az életkor növekedésével egyenes arányosan nő a krónikus betegségek megjelenése is, ezzel együtt pedig az emberek egészségükről való általános vélekedése is negatívabbá válik. Egyébként a magyar lakosság 48%-a küzdött két évvel ezelőtt legalább fél éve tartó krónikus betegséggel. A 65 év felettiek között ez az arány 77% volt. 

Ugyanez a tanulmány tért ki a magyarok egészséges életmóddal kapcsolatos nézeteire is. A válaszadók 98%-a gondolta úgy, hogy sokat tud tenni a saját egészségéért is például megfelelő táplálkozással vagy rendszeres mozgással. Jellemzően azok vélekednek így, akiknek jobb az általános egészségi állapota. Azok, akik szerint jobb egészségnek örvendenek, inkább érzik azt, hogy képesek tenni az egészségükért, mint azok, akiknek rosszabb az egészségi állapotuk. A saját egészségi állapotukat legalább jónak tartók egyharmada szerint nagyon sokat, közel 60%-uk szerint sokat tehetnek az egészségükért. Ám ehhez mindenképpen szükség van valamiféle anyagi stabilitásra. 

Mit tehetünk annak érdekében, hogy saját magunkat és akár családunkat is biztonságban tudhassuk? Érdemes olyan megoldást keresnünk, amire számíthatunk kisebb nagyobb probléma esetén. 

Mindháromra szükség van a teljes élethez

Vagyis, ha adott a lelki egyensúly, amit képesek vagyunk fenntartani akkor is, amikor valami miatt megterhelőbb napokat élünk, emellett pedig odafigyelünk a napi megfelelő testmozgásra, máris rengeteget tettünk azért, hogy boldogabbak legyenek a mindennapjaink és ezzel együtt egészségesebbek is legyünk. Viszont, ha mindez még kiegészül a biztonságos anyagi háttérrel is, akkor valóban teljes életet élhetünk nyugodt és kiegyensúlyozott hétköznapok során. 

A lelki egészség, a testi épség és a biztonság olyan hármast alkotnak együtt, amelyek ugyan külön-külön is fontosak, együtt viszont a teljes élet stabil alapjait jelentik. Ahhoz, hogy felkészültek legyünk a váratlan helyzetekre és ezáltal nagyobb biztonságban érezzük magunkat, az NN Biztosító által nyújtott szolgáltatások is segítséget jelenthetnek. Azon túl, hogy életünket úgy éljük, hogy a legalacsonyabbra szorítjuk a betegségek kialakulásának kockázatát, az is lényeges, hogy anyagilag felkészüljünk a váratlan helyzetekre és olyan partnert válasszunk, amely a pénzügyi segítségen túl abban is segíthet, hogy időben eljussunk a megfelelő szakemberekhez és vizsgálatokra, a mihamarabbi gyógyulás érdekében. Ebben nyújthat segítséget az NN Életút program, amely pénzbeli, és bizonyos esetekben orvosi asszisztencia-szolgáltatásokat nyújthat.

Ajándék egészség asszisztencia Ügyfeleinknek

Az NN Biztosítónál elkötelezettek vagyunk abban, hogy támaszt nyújtsunk az egészségmegőrzésében. Ezért 2021. decemberétől 2022. december 31-ig az élet- és nyugdíjbiztosítással rendelkező egyéni ügyfeleinket Egészség asszisztencia szolgáltatással ajándékozunk meg.  Hisszük, hogy az egészség az egyik legnagyobb érték, ezért szeretnénk segítséget nyújtani annak megőrzésében, így az NN szerződő ügyfelei és szeretteik mostantól térítésmentesen kérhetnek segítséget egészségügyi kérdésekkel kapcsolatban asszisztencia szolgáltatásunkon keresztül. Éljen a lehetőséggel, legyen ügyfelünk, hogy Önt is megajándékozhassuk az asszisztencia szolgáltatással.
 

Életút 2 gombos banner

Like doboz


Ossza meg az ismerőseivel is
Kövessen minket a facebook-on is
NN

Egészségmegőrzés - elosztó gyűjtő tartalom

Tartalom megjelenítő

Fűben-fában orvosság - A gyógynövények ereje

A gyógynövények évmilliók óta szolgálják és védik egészségünket. De hogyan és mikor kezdtük el használni, és hogyan váltotta fel az orvostudomány napjainkban?

Részletek

Milyen étel kerüljön az asztalra?

A gyermekünk étkezése a legfontosabb, ugyanis ettől tud megfelelően testileg és idegrendszerileg is fejlődni. Tápanyagok, vitaminok ? egyszerűen.

Részletek

Egészségügyi tanácsra szorul? Van olyan orvos, akitől éjjel-nappal kérdezhet

Gondolt már arra lázas gyerek vagy a magas vérnyomástól szenvedő nagyszülő mellett virrasztva, milyen jól jönne a családban egy orvos, akitől bármikor segítséget lehet kérni?

Részletek