A fogyasztói társadalom csapdája - megtakarítás vs. költekezés! - Magazin - Megtakarítás
Magazin / Megtakarítás / A fogyasztói társadalom csapdája - megtakarítás vs. költekezés!
A fogyasztói társadalom csapdája - megtakarítás vs. költekezés!
Az elmúlt 20 évben feje tetejére állt a világ. A digitalizációnak köszönhetően régi szakmák alakultak át vagy tűntek el, így teret nyitva új tevékenységeknek. A harmincas és negyvenes korosztály tagjai bizonyára még emlékeznek arra, mikor szüleik a meghibásodott elektronikai eszközöket nem a szemétbe dobták ki, hanem elvitték szerelőhöz. Mindehhez képest mennyit változott a világ, hiszen a technológia fejlődésének köszönhetően folyamatosan jelennek meg az újabb és újabb termékek, így már nem a javítás, hanem az új vásárlás áll a középpontban.
Felgyorsult világunkban a cégek már nem feltétlenül arra törekszenek, hogy életre szóló tárgyakat kínáljanak, hanem arra, hogy a folyamatos fejlesztésekkel újabb és újabb igényeket szolgáljanak ki. Ahogy lejön egy eszköz a gyártósorról, már pontosan lehet tudni, mekkora élettartammal hozták létre. A vásárlók nem is foglalkoznak azzal, hogy megjavíttassák tárgyaikat. Egyrészt, mert talán már nem is elérhető olyan szakember, aki értene hozzá, másrészt mire valami elromlik, már újabb és újabb eszközök érhetőek el a botokban. Inkább újat vesznek, hiszen egy újabb termék mindig többet tud. Gyermekeink számára már teljesen természetes az, hogy egy gyorsan változó világban nőnek fel. Számukra nem okoz meglepetést, ha egy használati tárgyat rövid időn belül lecserélnek egy újra.
Mit kell tudni a fogyasztói társadalomról?
Fogyasztói társadalomban élünk. A reklámok egyre több helyen jelennek meg körülöttünk, folyamatosan azt sugallva, hogy vásároljunk. Ebben a felgyorsult térben kell megtalálni saját és gyermekeink számára a valóban fontos dolgokat, tárgyakat eszközöket. Érdemes a vásárlásaink előtt feltenni magunknak azt a kérdést: egész biztos, hogy szükségem van rá? Már ezzel az egyszerű kérdéssel jó úton vagyunk egy tudatos élet felé, ahol utódainkat is megtaníthatjuk arra, miként kezeljék pénzügyeiket felelősségteljesen.
A fogyasztói társadalom fejlődése gyökeresen átalakította életstílusunkat, mert olyan dolgokat is megvásárolhatunk, melyek korábban elérhetetlenek voltak. A reklámok igyekeznek felkelteni az igényt arra, hogy megvásároljuk az új terméket és jellemzően el is érik céljukat. Bárhová visz az utunk a hétköznapokban, szinte nincs olyan hely, ahol ne találkoznánk reklámokkal: az internet böngészése közben, újságolvasáskor, a tömegközlekedésen. Így minél többször találkozunk egy hirdetéssel, annál erősebb vágyat érezhetünk a reklámozott tárgy birtoklására vagy szolgáltatás igénybevételére.
A megszerzett tárgyak, szolgáltatások, cikkek, elektronikai eszközök teljesebbé, színesebbé teszik a mindennapjainkat. Bár pont a fent leírtaknak köszönhetően időnként olyankor is vásárlásra adjuk a fejünket, ha igazán nincs is az adott dologra szükségünk.
Fogyasztói társadalom hatása gyermekkorban
Gondoljunk csak arra, hogyan tükrözi vissza az otthonunk a fogyasztói kultúrát: sok tárgy vesz bennünket körül, amiket vagy használunk, vagy nem, vagy hány olyan ruha sorakozik a szekrényünkben, amit talán csak egyszer vettünk fel.
Nagy felelőssége van minden szülőnek abban, hogy a gyermekére ható hatásokat hogyan kezeli. Sok cég készít gyermekeknek szóló hirdetéseket, melyek számos esetben konfliktusokat is generálnak a családban. A szülő következetessége nagyon fontos ebben az esetben is. Időnként természetesen elégítsük ki gyermekünk vágyait, de fontos annak tudatosítása, hogy nem kaphat meg mindet azonnal, amit szeretne.
Miként támogathatjuk gyermekünk tudatos fogyasztói magatartását?
1. A mai gyerekek, fiatalok számára a telefon és a laptop, okos tévé használata már mindennapos tevékenység. Mivel ezeken a felületeken ők is rendszeresen találkoznak reklámokkal és a termék egy kattintással megszerezhető, szülőként kifejezetten nagy kihívás ennek kontrolálása. A legfrissebb trendek alapján a fiatalok jelentős százaléka rendszeresen vásárol interneten keresztül, ahol általában a szülei vagy már saját bankkártyáját használja. Igyekezzünk átadni azt a szemléletet, hogy gyűjtő szenvedélyüket ne a például a telefonok felvásárlásban éljék ki, hiszen ezek ára drasztikusan csökken már akkor, ha a dobozában a friss készüléket kihozzuk a boltból. Sokkal célravezetőbb pár generációt kihagyni a vásárlások között, mivel így több új funkciót tudunk birtokba venni az új szerzeményünkkel. Ha már a gyerek kiskorától kezdve beszélünk neki a pénzről, és korának megfelelően mindig igyekszünk neki elmagyarázni, hogy mi mennyibe kerül, akkor sokat tehetünk azért, hogy megóvjuk gyermekünket a felelőtlen költekezéstől. Az anyagi dolgokról és pénzügyi egyszerűségről szóló beszélgetéseknek már egészen kis gyermekkortól pozitív hatásai vannak.
2. Habár egyre megszokottabb, hogy a szülők havi zsebpénzt adnak a gyermekeiknek, mégis sok családnál bizonytalanságot okoz, hogy ez pontosan hány éves kortól, és milyen szabályok mellett történjen meg. Érdemes ennek mértékét a családi költségvetéshez szabni, és nem például tanulmányi eredményhez, mert akkor nem tanulják meg értékelni saját tudásukat. A gyermek így megismeri, pontosan mennyi idő alatt tudja a pénzét összegyűjteni például egy új telefonra. Tudatosul benne az is, ha közben megvásárol mindenféle apróbb, jelentéktelen dolgot, akkor sokkal később jut hozzá a kinézett készülékhez.
3. A klímaválság már a mi és gyermekeink életére is közvetlen hatással van. Hívjuk fel figyelmét arra, hogy a saját módján, akár egy- egy vásárlás elhalasztásával - amely hatással kevesebb veszélyes hulladék keletkezik - ő maga is tehet a bolygó jövőjéért. Így ráadásul belátható időn belül, akár egy kisebb használtautó árát is össze tudják spórolni.
4. Jó ötlet lehet, megmutatni, mennyit keresünk, mekkora összegből gazdálkodunk havonta. Osszuk meg velük azt is, ha esetlegesen elveszítjük a munkahelyünket. Csak így lesz reális képe a hétköznapi életről, így fogja látni milyen megoldási lehetőségek közül választhat. Példaképként tekinthet ránk, ha megmutatjuk, hogyan kell újra szervezni életünket egy nehéz helyzetben.
Legyünk előrelátóak, tervezzük meg a jövőt. A carpe diem egy ideig elfogadható szemlélet, de ha az ember nagy gyerekeket nevel, akiknek növekvő igényei mellett saját hosszú távú céljainkat is igyekszünk kielégíteni, valószínűleg nem lesz elégséges egyik napról a másikra élni. Végig kell gondolnunk, mire van és lesz szükségünk, milyen célokat szeretnénk megvalósítani.
A céljai megvalósításában az NN Biztosító megtakarítási célú biztosítási megoldásai segíthetnek Önnek. Általuk a célok elérhető valósággá válhatnak. Avassuk be a gyerekeket is a terveinkbe, mert ez tudatosíthatja a fiatal generációban, hogy megtakarítással a jövőjük is biztosabb alapokon fog állni.
Olvasson tovább!
Mit tehetek azért, hogy gyermekem előrelátóan bánjon a pénzzel?
Minden szülő érdeke, hogy gyermeke felnőttként jól bánjon a pénzzel, tudatosan tervezze pénzügyeit. Miért fontos, hogy a gyermek már fiatalkorban tanuljon a pénz működéséről, és hogyan érdemes átadni a pénzügyi tudást?
RészletekA szabadság és az anyagi függetlenség vonzásában
A szingli élet ma már sokak számára egy tudatos választás: csak a magad ura lehetsz, koncentrálhatsz szakmai céljaidra és a nagyobb pénzügyi szabadságod is élvezheted.
RészletekFelnőtt gyermekek a Mamahotelben! Kényelem vagy valami más áll a háttérben?
Természetes, hogy egy szülő mindent megtesz a gyermekéért - ha kell harcol érte, ha kell megvédi, ha kell mindenben támogatja -, és sokszor átesik a ló túloldalára, mert nagyon vékony az a határvonal, ami elválasztja az önállóságot a Mamahoteltől. Hogyan neveljük őket mégis tudatosan?
Részletek